Miljøtunnelene, sykkelveien og bussveien utgjør mer enn tre fjerdedeler av kostnadene ved E18. Det er derfor god dekning for å si at nye E18 er et miljøprosjekt, skriver Eirik Lae Solberg. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.

Miljøtunnelene, sykkelveien og bussveien utgjør mer enn tre fjerdedeler av kostnadene ved E18. Det er derfor god dekning for å si at nye E18 er et miljøprosjekt, skriver Eirik Lae Solberg. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.

Ta imot finansiering av T-bane og E18

Bjerke Høyres forslag nr 1 til resolusjon til Oslo Høyres årsmøte 24 og 25 januar 2020

Bjerke Høyre 09.01.2020 kl. 16.42

Oslo Høyre krever at byrådet takker ja til regjeringens finansieringspakke for vei og kollektivutbygging. Hovedveinettet i og rundt Oslo er landets viktigste samferdselsknutepunkt, og landets eksportnæringer er avhengige av at disse har tilstrekkelig med kapasitet. Stor-Oslo er også landets viktigste arbeidsplass, og landets verdiskapning er avhengige av at arbeidstakere kommer effektivt til og fra arbeidsplasser i Stor-Oslo. Oslopakke 3 er allerede underfinansiert. De samfunnsmessige konsekvensene av å si nei til over fem milliarder kroner[1] til finansiering av E18 og Fornebubanen er så alvorlige, at Oslo Høyre krever statlig inngripen og overstyring for å sikre at dette gjennomføres.

[1] nettavisen.no/okonomi/raymond-johansen-sier-nei-til-milliarder-for-a-kunne-ha-hoyere-bompenger-i-oslo/3423905456.html

MOTTA NYHETSBREV

GJØR EN FORSKJELL

Bli medlem her