I en tid der utslippene må reduseres, er det svært bekymringsverdig at Oslo sine klimagassutslipp er økende. Den trenden må snus.
Nicolai Øyen Langfeldt, Høyres talsperson for miljø og samferdsel i Oslo
I en tid der utslippene må reduseres, er det svært bekymringsverdig at Oslo sine klimagassutslipp er økende. Den trenden må snus. Da må vi kutte i transportsektoren, avfallshåndteringen må gå hånd-i-hånd med sirkulærøkonomien, etablere tryggere skoleveier og vi må i fellesskap legge til rette for at befolkningen kan ta grønne valg i hverdagen.
Ap-byrådets budsjettopplegg mangler visjoner for hvordan skal kutte utslippene i Oslo. Det fremstår som at Ap-byrådets fremste mål er å angripe bilen, ikke utslippene.
Oslo Høyre ønsker å legge til rette for at flere bytter til el-bil, og flere ladestasjoner er derfor avgjørende for å lykkes med det.
Oslo Høyre brenner for at alternativet til privatbilen blir best mulig, ikke å gjøre bilistens hverdag verst mulig. På veien mot en bedre mobilitetssektor er det et selvstendig mål at konfliktnivået er lavt. For å få til det skal vi ikke stemple noen som utelukkende bilister eller syklister. Vi skal heller ikke kritisere folk for reisevalget de tar. Vi skal se alle som det de er: Reisende, som prøver å få hverdagen til å gå opp på en best mulig måte for seg og sine.
Bilkjøring og annen transport som går på fossilt drivstoff er den største enkeltkilden til klimagassutslipp i Oslo. Derfor er satsing på kollektivt en forutsetning for å nå målet om 95 % reduksjon i klimagassutslipp i 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Men hvis folk selv skal velge bort bilen må de ha et fullverdig alternativ. Målet må være at kommunen har incentiver og hjelper folk å reise raskere, billigere og enklere.
I dette alternative budsjettet setter vi av 30 millioner til en renere by, hvordan 20 millioner er investeringsmidler til å oppgradere parker og belysning.
Dersom vi skal nå det nasjonale målet om at 100% av nybilsalget i 2025 skal være nullutslipp, må det en opptrapping til i tilrettelegging for elbiler i Oslo. Oslo Høyre ønsker å legge til rette for at flere bytter til el-bil, og flere ladestasjoner er derfor avgjørende for å lykkes med det. Vi foreslår derfor å sette av 35 millioner kroner i investeringsmidler til å etablere 1000 nye elbilladestasjoner i Oslo i 2021. Høyre vil også fryse avgiften på beboerparkering til dagens nivå. Byrådet har i sitt budsjett økt beboerparkeringsavgiften med 50 % til 5400 kr i 2021. I tillegg vil Oslo Høyre at Oslo kommune snarest går i forhandlinger med staten for å godta bompengeavtalen på om lag 580 millioner kroner. Tilskuddet vil øke det statlige bidraget til Fornebubanen og ny sentrumstunnel.
Oslo skal være en ren og trygg by for byens befolkning og besøkende. Befolkningsveksten gjør det enda viktigere å verne grøntområdene og fjorden vår slik at alle har mulighet til å få glede av byens parker og natur også i fremtiden. I dette alternative budsjettet setter vi av 30 millioner til en renere by, hvordan 20 millioner er investeringsmidler til å oppgradere parker og belysning. Vi setter av 5 millioner til økt renhold av parker, gater, vassdrag og fjorden, samt 5 millioner til bedre vintervedlikehold.
Høyre fremmer også en rekke forslag som vil sikre et smidigere transportsystem og en grønnere by med lavere klimagassutslipp:
Her kan du lese mer om alle våre forslag for en grønnere og utslippsfri by
Høyres ambisjon om at ingen barn skal gå ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne er viktigere enn noen gang!
les mer
Det er mye bra som skjer i idretten i Oslo, men Ap-byrådets budsjett for Osloidretten i 2021 er trist lesing for alle med bankende idrettshjerter.
LES MER